Ofte stilte spørsmål om internett

Jeg har mistet internett – hva kan jeg gjøre?

  1. Sjekk at alle ledninger sitter godt i på utstyret hos deg.

  2. Har du forsøkt å ta strømmen på modem og router?

Hva er modem og router?

I en husstand finner man ofte to ulike bokser, et modem og en router (disse kan også være samlet i en boks). Dette er svarte eller hvite bokser som man vanligvis finner i nærheten av tv eller ved fiberinntaket. Fiberinntaket er den minste av boksene du har på veggen. Den er grå-hvit uten lys.

Om det ikke funker å slå av strømmen på modem og router, kan du se om du finner et lite hull der det står reset (både modem og router) - hold inne i 10 sekunder. Dette vil sette utstyret tilbake til fabrikkinnstillingene.

Hvor finner jeg passordet til trådløsnettet mitt?

Passordet til trådløsnettet finner du på ruteren/modemet ditt. Der står både nettverksnavn/SSID og passord (wireless key, pass phrase/password)

Hvor du finner passordet på ruteren kommer an på hvilken type du har:

  • ZHONE - her står passordet på baksiden av boksen

  • ZYXEL - her finner du passordet (wireless key, ikke login password) enten på baksida eller på sida.

  • AIRITIES - her står passordet under boksen.

Internett er ustabilt i deler av huset - hva gjør jeg?

  1. Sørg for at ruteren din ikke står skjult bak sofaen eller er gjemt inni en tv-benk, skap eller lignende.

  2. Har du Premium Wifi (meshnettverk/forsterkere) fra oss kan det hjelpe å laste ned den tilhørende appen. Der kan du sjekke signalstyrken og at alle forsterkerne dine er oppkoblet.

  3. Står ruteren din fritt, er høyt og sentralt plassert i huset ditt, og du likevel opplever problemer kan det hende du trenger forsterkere/meshnettverk hjemme. Dette kaller vi Wifi-forsterker og er noe du kan bestille fra oss. Les mer om det i denne artikkelen.

  4. Om du ikke har mesh/wi-fi forsterkere fra oss kan det være at du har behov for dette. Ta kontakt så hjelper vi deg.

Hvorfor tar vi betalt for wifi-ruteren?

Ny og forbedret ruterløsning – bedre sikkerhet og bedre kontroll

WiFi-ruter kr 39 per måned. Dette er fordi vi ønsker å være tydelige på hva du faktisk betaler for – og hva du får igjen for det. Tidligere var ruterleie inkludert i abonnementet, men vi mener det er mer ryddig å synliggjøre denne delen av tjenesten. Dette er også i tråd med det som er vanlig praksis i bransjen i dag.

Dette får du for 39 kr i måneden:

  • En kraftig og sikker ruter fra en anerkjent leverandør

  • Jevnlige oppdateringer og vedlikehold – vi passer på at utstyret ditt er oppdatert mot nye trusler

  • Rask og god hjelp fra kundeservice – vi kan gjøre nødvendig feilsøking og hjelpe deg når du trenger det

  • Gratis utskiftning når ruteren din blir utdatert eller slutter å virke

  • Et hjemmenettverk du kan stole på – med dekning, fart og sikkerhet

Derfor gjør vi dette:

Ruteren er hjertet i hjemmenettverket ditt – og stadig viktigere for din digitale sikkerhet. Nye krav til sikkerhet og teknologi gjør at ruterne våre må være kraftigere, smartere og mer oppdaterte enn før. Det koster mer, både å kjøpe inn og å vedlikeholde, men det er også dette som gjør at vi kan tilby deg en trygg og stabil internettopplevelse.

Om du ønsker å lese mer om hva vi gjør for at du skal kunne surfe trygt kan du lese intervjuet med Espen – vår sikkerhetsekspert her.