Velkommen til Svorka kundeservice!

Hva kan vi hjelpe deg med?

Du treffer oss på telefon hver dag hele året!

Telefonnummer: 97 91 22 22

Mandag - fredag kl. 9-19

Helg/helligdager kl. 10-14

E-post: kunde@svorka.no

Ofte stilte spørsmål

Liker du å finne svaret selv?

q&a.png

Ny internett- og TV-kunde hos oss?

Da lurer du kanskje på hvordan du kobler til internett eller hvordan du skal koble til Telia Box eller Apple TV?

videovegg.png

20 % rabatt på Orklandbadet

En fordel kun for strømkundene våre! Alt du må gjøre er å vise frem Svorka-appen i resepsjonen, og så klart bli strømkunde om du ikke er det fra før.

orklandbadet.png

Hvordan restarte ruteren/modemet ditt?

Yngve viser deg hvordan du restarter modemet og ruteren din, steg for steg:

Fremgangsmåte - restarte ruter og modem

Fremgangsmåte - fabrikk restarte modem

ruter-modem.png

Det er enkelt å spare penger med Svorka-appen

Med Svorka-appen får du enkelt oversikt og full kontroll over strømforbruket ditt og nettleia - rett på mobilen.

Full kontroll med Svorka appen.png

Hvordan blir jeg strømkunde hos Svorka?

For å bli strømkunde finner du den strømavtalen som passer deg på nettsidene våre og bestiller. Strømavtalene våre finner du her.

Alt vi trenger fra deg er personopplysningene dine og målepunkt-ID. Så pass på å ha denne klar når du bestiller.

Hva gjør jeg når jeg flytter?

Husk at du alltid kan ta med deg strømmen fra oss – uansett hvor i landet du flytter. Meld fra om flytting til oss ved å opplyse om ny adresse og målepunkt-ID.

Om du flytter ut fra en bolig, kan du også ta kontakt med oss. Vi må ha opplysninger om hvem som skal overta strømmen og hvilken dato dette gjelder fra.

Hvor kan jeg få oversikt over strømforbruket mitt?

Oversikt over strømforbruket ditt finner du ved å logge inn på Min Side.

Du kan også logge deg inn på ElHub Webplugin som du finner her Der kan finne ut hvor mye strøm du har brukt i en bestemt time, dag, eller måned.

For enklest å holde oversikt over strømforbruket ditt anbefaler vi at du laster ned appen vår og eventuelt kjøper og abonnerer på en pulsmåler. Med pulsmåleren kan du se strømforbruket ditt i sanntid og har bedre mulighet til å justere forbruket ditt.

Hvordan kan jeg få regning på strøm og nettleie sammen (gjennomfakturering)?

For at du skal kunne få regning på strøm og nettleie på samme faktura må strømselskapet ditt ha en gjennomfaktureringsavtale med nettselskapet ditt.

Svorka har avtale med mange nettselskap, ta gjerne kontakt med oss, så får du informasjon om hvilke nettselskaper dette gjelder.

Får du separate fakturaer på strøm og nettleie, betyr dette at strømselskapet og netteieren din ikke har en gjennomfaktureringsavtale. For å lese mer om gjennomfakturering trykk her.

Faktureres jeg etterskuddsvis?

Ja, du får faktura etterskuddsvis hver måned.

Hvor finner jeg kopi av strømfakturaene mine?

Du kan logge deg inn på Min Side på nettsida vår, eller du kan laste ned Svorka-appen. Begge steder finner du strømfakturaene dine, både den siste og eldre.

Hvordan bestiller jeg eFaktura?

eFaktura må du takke ja til i nettbanken din. Har du takket ja til eFaktura i nettbanken din, vil du motta fakturaen fra oss som eFaktura.

Hvordan bestiller jeg e-postfaktura?

Gi beskjed til kundeservice om at du ønsker e-postfaktura, husk å oppgi kundenummeret ditt eller fakturanummeret. Du finner begge disse på fakturaen din. Angi også hvilken e-postadresse du vil ha fakturaen sendt til.

E-postfakturaen ser akkurat ut som papirfakturaen, men du slipper å betale et tillegg slik som for papirfaktura.

Hvordan oppretter jeg avtalegiro?

AvtaleGiro er en avtale mellom deg og banken din som gjør at fakturaen blir betalt automatisk ved forfallsdato.

AvtaleGiro må du selv opprette i nettbanken din.

Betaler du ei regning til en bedrift som tilbyr AvtaleGiro vil du ofte bli spurt i nettbanken din om du ønsker å opprette en AvtaleGiro-avtale. Aksepterer du dette opprettes en avtale om AvtaleGiro.

Kan jeg få betalingsutsettelse på fakturaen min?

Ta kontakt med oss om du har behov for betalingsutsettelse. Så lenge du ikke har andre ubetalte faktura hos oss, kan du ved behov få utsettelse på fakturaen. Denne utsettelsen kan ikke overskride forfall på neste faktura.

Hva forskjellen på målepunkt-ID og målernummer, og hvor finner jeg de?

Målepunkt-ID

Målepunkt-ID er et unikt nummer som finnes på alle elektriske anlegg.

Dersom du ønsker å finne din målepunkt-ID er denne oppgitt på strømregninga, eller du kan ta kontakt med nettselskapet ditt.

Målepunkt-ID består av 18 siffer, hvor de 10 første alltid er 7070575000, mens de 8 siste er unike for strømmåleren din.

Målernummer

Det er lett å forveksle målepunkt-ID med målernummer, som er serienummeret på strømmåleren din.

Målernummeret er ikke unikt, i motsetning til målepunkt-ID, men sammen med adressa di vil strømselskapet ditt likevel vite at strømmen blir levert til rett sted.

Hvordan finner jeg ut hvilket nettselskap jeg har?

Dersom vi har gjennomfaktureringsavtale med nettselskapet ditt, finner du informasjon om hvilket nettselskap du har på side 2 på strømregninga di.

Har vi ikke gjennomfaktureringsavtale med nettselskapet ditt, finner du informasjon om dette på regninga på nettleie som du får fra nettselskapet ditt.

Bor du i Rindal, Surnadal eller gamle Halsa, er nettselskapet ditt S-Nett.

Hva er nettleie?

Nettleie betaler du til det lokale nettselskapet ditt, for å få overført strøm frem til boligen din.

Det er nettselskapet som eier strømnettet som fører strømmen frem til huset ditt, og du kan ikke velge nettleverandør selv.

Nettvirksomheten er en monopoloppgave, og du kan ikke velge nettleverandør selv. Derfor er nettleien strengt regulert av offentlige myndigheter.

Når du betaler nettleie betaler du for frakt av strøm til boligen din, vedlikehold og utbedringer av ledningsnettet, i tillegg til skatt og statlige avgifter.

Hva er forskjellen på nettselskap og strømleverandør?

Nettselskapet eier strømnettet og har ansvar for at strømmen kan fraktes frem til huset ditt. Det er ikke mulig å velge nettselskap selv, nettselskapene har monopol og hele landet er delt inn i ulike nettområder.

Strømleverandøren din kan du velge fritt selv, og du har flere strømavtaler å velge blant. Hva du betaler for strømmen du bruker avhenger av hvilken strømleverandør og avtale du har valgt.

Hvordan forstår jeg strømfakturaen min?

Å forstå strømfakturaen kan være ei hard nøtt å klekke for den mest erfarne. Du kan lese mer om strømfaktura ved å trykke her.