Ofte stilte spørsmål om egeninnsats ved graving av fiber
Ofte stilte spørsmål om egeninnsats ved graving av fiber
Må jeg grave selv?
I noen områder kan vi ikke legge fiber i luftstrekk. Da er det nødvendig at du som huseier graver en grøft fra tomtegrensen og inn til huset. Du får utlevert fiberrør og en enkel veiledning når arbeidene starter i ditt nabolag.
Vi samarbeider med lokale entreprenører som kan utføre gravearbeidet for deg. Ta kontakt med oss hvis du ønsker å innhente tilbud eller bestille hjelp.
Når må arbeidet være ferdig?
Gravearbeidet må være gjennomført før vår montør kommer for å blåse fiberkabelen inn i røret. Sammen med røret vil du få informasjon om frist for ferdigstillelse – vanligvis er det rundt to uker.
Hva gjør jeg med rørkveilen jeg har fått?
Det er viktig at du følger veiledningen og sørger for at røret legges i grøfta og dekkes til med riktig masse før montøren kommer. Dette forhindrer forsinkelser og ekstraarbeid ved installasjon.
Hvorfor er det så viktig å grave så raskt som mulig?
Et fiberør som ligger ubeskyttet på bakken kan bli skadet av vær, sollys eller fysisk påvirkning. Dersom det er frost, snø eller andre utfordringer som gjør graving umulig med én gang, kan røret ligge midlertidig – men bør graves ned så snart forholdene tillater det.
Bør jeg dokumentere hvor røret er lagt?
Ja! Vi anbefaler sterkt at du tegner en enkel skisse som viser hvor på tomta røret er gravd ned – gjerne også hvor dypt det ligger. Det gjør det lettere å unngå skade dersom du skal grave senere. Du er selv ansvarlig for skader på rør og fiberkabel på egen eiendom.
Hva slags verktøy trenger jeg for å grave?
Du trenger i utgangspunktet bare en vanlig spade. Dersom du har hard eller steinete grunn, kan det være nyttig med spett eller hakke. Det er også lurt å bruke målebånd for å sjekke at grøfta har riktig dybde – normalt 30 cm.
Hvem kan jeg kontakte hvis jeg er usikker på hvordan jeg skal grave?
Du kan alltid ta kontakt med Svorka kundeservice for råd og veiledning. Vi hjelper deg gjerne
Hva gjør jeg hvis jeg har problemer med å grave, f.eks fjellgrunn eller røtter?
Dersom det dukker opp hindringer som fjell, store røtter eller andre vanskelige forhold, anbefaler vi at du kontakter oss. I noen tilfeller kan det være nødvendig å tilpasse traseen eller vurdere alternative løsninger.
Er det mulig å få hjelp til å grave mot betaling?
Ja, vi samarbeider med lokale entreprenører som kan utføre gravearbeidet for deg. Ta kontakt med oss hvis du ønsker å innhente tilbud eller bestille hjelp.
Hvordan vet jeg når montøren kommer?
Du vil få informasjon på SMS eller e-post i forkant av montørbesøket. Tidspunktet for blåsing av fiber og innvendig montering blir varslet god tid i forveien, slik at du rekker å bli ferdig med egeninnsatsen.
Hva skjer hvis jeg ikke rekker fristen?
Dersom du ikke rekker å grave ferdig innen fristen, kan det føre til forsinkelser i tilkoblingen din. Gi oss beskjed så tidlig som mulig hvis du ser at du ikke rekker det, så finner vi en løsning sammen.