Slik tenker svindlerne
Svindlernes første mål er å få tillit hos deg. De kan si at de ringer fra Federal Trade Commission, PayPal, Interpol, banken eller politiet. Dette kan de gjøre gjennom å spille på følelser og bruke informasjon de har funnet om deg på nettet. Svindlerne er ofte veldig veltalende.
Ofte spiller svindlerne på at noe haster og at du må rydde opp. De kan dikte opp at noen er i ferd med å ta opp lån i ditt navn, at du har vunnet en premie som må hentes raskt, eller at de har funnet penger som du har mistet til svindel tidligere. De kan ofte be deg bytte til WhatsApp eller Snapchat eller andre internett-baserte meldingstjenester.
Svindleren vil begynne hyggelig og etter hvert vil tonen endres og de kan opptre truende. De kan begynne med å be deg overføre et mindre beløp, for deretter å øke på.
Noen svindlere lurer deg til å være med på å svindle andre. Noen ganger brukes norske bankkontoer som muldyrskonti for transaksjoner til utenlandske svindlere.
De verste svindlerne nøyer seg ikke med å lure deg, men går i gang med utpressing etterpå. Se lengre ned hva du skal gjøre hvis du har blitt utsatt for svindel.
Det er viktig å tenke seg om. Du ville ikke gitt bort husnøkkelen til en fremmed – og du må heller aldri gi fra deg informasjon om din BankID. Ikke la deg stresse!