Svorka

Elsykkel

Nå kan du bestille elsykkel hos Svorka

Og det beste av alt – du kan betale den over strømregningen!

I Svorka er vi opptatt av et levende lokalsamfunn og lokal handel, og vi har derfor inngått et samarbeid med Intersport, Olaf Moen eftf. AS i forbindelse med salg av elsykkel. Intersport i Surnadal er en seriøs aktør i bransjen, og sørger for at du får en toppmoderne elsykkel som er tilpasset dine behov. Elsykkelen utleveres hos Intersport, der det er også mulighet til å inngå en egen vedlikeholdsavtale, dersom du ønsker forebyggende vedlikehold av din elsykkel (anbefales).

Med en elsykkel vil distansen føles mye kortere, motbakkene blir overkommelige og den generelle sykkelopplevelsen bedre. En elsykkel er også et miljøvennlig fremkomstmiddel, og et godt alternativ til bil.

ECORIDE ambassadør

Ambassadør er en klassisk sykkel som både er pålitelig og funksjonell. Modellen har utmerket komfort og er utstyrt med både en kraftig fotbrems og hydraulisk skivebrems foran, et lavt montert 14,5 Ah batteri, som gir god vektfordeling og balanse. Modellen er konstruert slik at du enkelt kan komme på sykkelen. Sykkelkurv, bagasjebrett, skjermer og lys er selvfølgelig inkludert.

Betal over strømregningen:

Kr 479,- pr. mnd.

Ved avbetaling over strømregningen beregnes en effektiv rente på 14,65 % inkl. et månedgebyr på kr 49,- Totalpris ved avbetaling: kr 25.344.-

Kontantpris kr 16.999,-

Spesifikasjoner

  • Rammemateriale: Aluminium
  • Hjulstørrelse: 28 tommer eller 26 tommer
  • Gir: Shimano Nexus 8-gir
  • Bremser: Pedalbrems og håndbrems
  • Drivverk: SpinTech
  • Hastighet: 25 km/h
  • Motor: SpinTech F1 250W
  • Motorplassering: Forhjul
  • Batteri: B1 PowerPack 520Wh (14.5Ah 36V)
  • Batteri-celler: Panasonic Li-jon
  • Batteriplassering: Sentrert, avtagbart
  • Lader: SpinTech Power Charger 3A
  • Rekkevidde: Opp til 75 km
  • Display: SpinTech C1 – LCD
  • Assistanse-nivåer: Auto, 0, 1, 2, 3, 4
  • Funksjoner: Hastighet, Tripteller, Odometer, batteristatus
  • Walk-assist: Ja – 6 kmt med Power-funksjon
  • Lås sykkel: Godkjent (S) rammelås, ABUS
  • Lås batteri: Inkludert
  • Lys: LED foran og bak
  • Frontgaffel: Aluminium
  • Sykkelkurv: Aluminium
  • Bagasjebrett: Aluminium
  • Sete: Ecoride Comfort, justerbar
  • Dekk: Kenda, punkteringsforsterket
  • Felg: Alexrims, dobbelbunnet aluminium
  • Skjermer: SKS Germany
  • Kjedekasse: SKS Germany
  • Støtte: Inkludert, justerbart Vekt: 22 kg (eks batteri)

ECORIDE Sense

Sense er Ecoride sin testvinnende premium elsykkel i komfort-serien. Den har det solide krankmotorsystemet STEPS fra markedsledende Shimano, og et trygt og sikkert bremsesystem med fotbrems og hydraulisk skivebremsesystem. Kvaliteten på sykkelen er tatt til ett meget høyt nivå. Aluminiumsramme med sentrert batteriplassering gir utmerket balanse og følelse, noe som bidrar til en elektrisk hjelp som fungerer i perfekt harmoni når du sykler.

Betal over strømregningen:

Kr 682,- pr. mnd.

Ved avbetaling over strømregningen beregnes en effektiv rente på 14,65 % inkl. et månedgebyr på kr 49,- Totalpris ved avbetaling: kr 35.088.-

Kontantpris kr 24.999,-

Spesifikasjoner

  • Rammemateriale: Aluminium
  • Hjulstørrelse: 28 tommer
  • Gir: Shimano Nexus 8-gir
  • Bremser: Pedalbrems og hydraulisk skivebrems foran
  • Drivverk: Shimano STEPS
  • Hastighet: 25 km/h
  • Motor: Krankmontert Shimano STEPS 250w
  • Motorplassering: Sentrert 
  • Batteri: Shimano STEPS Battery-pack 11.6Ah
  • Batteri-celler: Shimano Li-jon
  • Batteriplassering: Sentrert, avtagbart
  • Lader: Shimano Charger
  • Rekkevidde: Opp til 125 km
  • Display: Shimano Cycle Computer
  • Assistanse-nivåer: Off, Eco, Normal, High
  • Funksjoner: Hastighet, Tripteller, Odometer, batteristatus, rekkevidde
  • Walk-assist: Ja – 6 kmt
  • Lås sykkel: Godkjent (S) rammelås, ABUS
  • Lås batteri: Inkludert
  • Lys: LED foran og bak
  • Frontgaffel: Aluminium
  • Sykkelkurv: Aluminium
  • Bagasjebrett: Aluminium
  • Sete: Selle Royal, comfort premium
  • Dekk: Kenda, punkteringsforsterket
  • Felg: Alexrims, dobbelbunnet aluminium
  • Skjermer: SKS Germany
  • Kjedekasse: SKS Germany
  • Støtte: Inkludert, justerbart
  • Vekt: 20 kg (eks batteri)

ECORIDE Summit 2.0

Som navnet antyder er den laget for å ta deg med på eventyr. Summit-modellene er utstyrt med hydrauliske skivebremser og dempegaffel. Modellen er utstyrt med dempet forgaffel, kraftige hydrauliske bremser og bakmontert 250W Spin Tech R1 navmotor som gir bra fraspark i bakkene.

Betal over strømregningen:

Kr 530,- pr. mnd.

Ved avbetaling over strømregningen beregnes en effektiv rente på 14,65 % inkl. et månedgebyr på kr 49,- Totalpris ved avbetaling: kr 27.792.-

Kontantpris kr 18.999,-

Spesifikasjoner

  • Rammemateriale: Aluminium
  • Hjulstørrelse: 27,5 tommer
  • Gir: Shimano Deore 9-gir
  • Bremser: Hydraulisk skivebremser
  • Drivverk: SpinTech
  • Hastighet: 25 kmt
  • Motor: SpinTech R1 250W
  • Motorplassering: Bakhjul
  • Batteri: B1 PowerPack 520Wh (14.5Ah 36V)
  • Batteri-celler: Panasonic Li-jon
  • Batteriplassering: Sentrert, avtagbart
  • Lader: SpinTech Power Charger 3A
  • Rekkevidde: Opp til 75 km
  • Display: SpinTech C2 LCD og safety K1-keycard
  • Assistanse-nivåer: Off, Low, Normal, High, Power
  • Funksjoner: Hastighet, Tripteller, Odometer, batteristatus
  • Walk-assist: Ja – 6 kmt med Power-funksjon
  • Lås sykkel: Godkjent (S) rammelås, ABUS
  • Lås batteri: Inkludert
  • Lys: LED foran og bak
  • Frontgaffel: Suntour, dämpad gaffel
  • Sykkelkurv: Ikke inkludert
  • Bagasjebrett: Ikke inkludert
  • Sete: Velo Sport, vinklingsbar
  • Dekk: Kenda, punkteringsforsterket
  • Felg: Alexrims, dobbelbunnet aluminium
  • Skjermer: SKS Germany
  • Kjedekasse: Sarg
  • Støtte: Inkludert, justerbart
  • Vekt: 23 kg (eks batteri)

HAIBIKE Trekking 4.0

Haibike Sduro Trekking 4.0 er den perfekte sykkelen for aktive pendlere eller tursyklister. Med gjennomført tysk kvalitet er dette en sykkel som gir en av de beste kjøreopplevelsene på markedet. Med 23 års erfaring på el-sykkelmarkedet har Yamaha utviklet noe av markedets ledende motor og batteriteknologi.

Haibike kommer svært godt ut i samtlige tester de er med i:
Testvinner hos Norsk Elbilforening i 2017

Betal over strømregningen:

Kr 758,- pr. mnd.

Ved avbetaling over strømregningen beregnes en effektiv rente på 14,65 % inkl. et månedgebyr på kr 49,- Totalpris ved avbetaling: kr 38.736.-

Kontantpris kr 27.999,-

Spesifikasjoner

  • Motor: Yamaha 250 W krankmotor med hybridsensor.
  • Batteri: Rammemontert 400 Wh Yamaha (36 V/11 Ah).
  • Ladetid: 3-4 timer.
  • Rekkevidde: 40-90 km.
  • Assistansenivåer: Eco-Standard-High-Off + Walk-Assist.
  • Gir: 9-girs Shimano Altus kjedegir.
  • Bremser: Tektro M285 hydrauliske skivebremser.
  • Ramme og hjul: Aluminium 6061 Hydroformed. Herre: 48-52-56-60-64 cm. Dame: 40-44-48-52-56 cm. 28’’.
  • Vekt: 24,6 kg.
  • Funksjoner/utstyr: LCD-display, AXA Blueline-lys foran og bak, skjermer, støtte, ringeklokke og bagasjebrett.

HAIBIKE Hardnine 1.0

En sportslig og allsidig elsykkel for grus og terreng. Kraftig Yamaha krankmotor som gir god balanse i sykkelen, mens en demper øker komfort og veigrepet i for eksempel skarpe svinger. 29″ hjul med kraftige dekk, 9 gir, dempegaffel og godt skivebremser.

Betal over strømregningen:

Kr 682,- pr. mnd.

Ved avbetaling over strømregningen beregnes en effektiv rente på 14,65 % inkl. et månedgebyr på kr 49,- Totalpris ved avbetaling: kr 35.088.-

Kontantpris kr 24.999,-

Spesifikasjoner

  • Type: E-Bike 25 km/h
  • Motor: Yamaha 250W kranklagermotor
  • Batteri: Rammemontert 400 Wh Yamaha
  • Type: Lithium-Ion
  • Lader: Yamaha Quick Charger 4A
  • Rekkevidde 50 -100 km
  • Gaffel: Dempegaffel
  • Antall Gir: 9 Shimano Altus
  • Bremseer: Tektro M285 Hydraulisk skivebrems
  • Hjulstørrelse: 29″
  • Dispaly: Yamaha led
  • Vekt: 24.58 kg (ca.)

DIAVELO District 250

Flott elsykkel for pendling og rolig tur. Oppreist sittestilling for komfort og godt overblikk i trafikken. Navmotor i bakhjulet gir trygge egenskaper på alle underlag. Kommer med støtte, bagasjebærer og skjermer, klar til å frakte deg dit du skal på en miljøvennlig måte. Lys foran og bak med styring fra displayet. Rekkevidde på batteriet er inntil 60 km under optimale forhold ved laveste assistansegrad.

Betal over strømregningen:

Kr 555,- pr. mnd.

Ved avbtaling over strømregningen beregnes en effektiv rente på 14,65 % inkl. et månedgebyr på kr 49,- Totalpris ved avbetaling: kr 28.992.-

Kontantpris kr 19.999,-

Spesifikasjoner

Ramme: Diavelo Aluminium
Gaffel: Suntour NEV-E25 m/lockout
Ant. gir: 8
Gir: Shimano Alivio
Shifter: Shimano Altus
Krank: Prowheel 38T
Bremser: Shimmer M355 hydrauliske skivebremser
Hjul/felg: Aluminium Dobbelbunnet
Batteri: Protanium 36V/10,4Ah, 375Wh batteri,
Motor: Protanium 36V/250W navmotor bak 40Nm
Display: Protanium LCD
Ekstra Skjermer, Støtte og baggasje. Lys foran og bak med styring fra display.

NB: Det tas forbehold om at leverandør kan være utsolgt. Kunden vil i disse tilfellene få tilbud om en annen sykkel.

Alle kunder som ønsker å finansiere elsykkelen over strømregningen vil bli kredittvurdert. 

Ved avbetaling over strømregningen beregnes en effektiv rente på 14,65 % inkl. et månedgebyr på kr 49,-

AVTALEVILKÅR

Bestill elsykkel hos Svorka, du også.

Det lønner seg å handle lokalt!

Betal over strømregningen

Selv om en elsykkel vil betale seg over tid med mange hyggelige turer, er en elsykkel for mange en stor investering. For mange vil derfor nedbetaling over strømregningen være et godt alternativ. En slik nedbetaling forutsetter at man er strømkunde hos Svorka, og at man har tilfredsstillende kredittverdighet. Alle som ønsker å finansiere kjøp av elsykkel via strømregningen, vil bli kredittvurdert.  

Betaling over strømregningen baserer seg på en nedbetalingstid på 4 år. Effektiv rente ved avbetaling på 14,65 %.

Du inngår avbetalingsavtale med Svorka, og får beskjed så snart sykkelen din er klar til henting hos Intersport.

NB: Det tas forbehold om at leverandør kan være utsolgt. Kunden vil i disse tilfellene få tilbud om en annen sykkel.

Avtalevilkårene finner du her

Fordelene med elsykkel

God form er ikke nødvendig

Siden elsykkelen kan gi deg godt med drahjelp, er dette et transportmiddel som også kan benyttes av folk som ikke er i spesielt god form – enten det skyldes sykdom, livsstil eller alder. Den gjør det altså mulig å være i aktivitet uten at det trenger å oppleves som trening.

Ettersom elsykkelen langt på vei vil kunne utjevne fysiske forskjeller, bringer det også inn et sosialt element – det blir enklere for ulike folk og familier å dra på en sykkeltur alle kan ha glede av. Med motorhjelp holder mormor fint følge.

Samtidig er det fullt mulig å få en god treningsøkt på elsykkelen også. De veier nemlig mer enn vanlige sykler, og som regel kan du selv bestemme hvorvidt du ønsker mye eller lite drahjelp fra motoren.

Fremdeles ikke tungt nok? Slå av hele motorverket, og kos deg med slitet.

Farvel til svetting og klesskift

Det er viktig å skille mellom transport og sport. Noen ganger er det nemlig veldig greit å kunne ankomme destinasjonen uten å være svett og sliten.

Hjelpemotoren sørger for at du fint kan bruke sykkelen til jobben eller restaurantbesøket – selv om det er oppoverbakker og motvind – uten å måtte skifte etterpå.

Lavere terskel for sykkelturer

Ettersom du verken trenger å være i god form eller frykte motbakkene, vil elsykkelen få deg til å ta i bruk sykkelen oftere. Det blir rett og slett mer moro å ta seg en sykkeltur, noe som igjen senker terskelen for å ta sykkelen i stedet for bilen eller bussen.

Elsykkelen gir deg nye opplevelser og nye steder

Når formen, bakkene og til dels distansene blir en mindre del av ligningen, finner du deg plutselig syklende på turer du ikke engang ville vurdert dersom du satt på en vanlig sykkel. Samtidig trenger ikke tempoet være høyere enn at du oppdager ting du aldri har gjort før – muligens fordi du alltid har valgt å bruke bilen på den strekningen. Når dette kombineres med at elsykkelen kan brukes der andre motoriserte kjøretøy ofte ikke slipper til – som på private veier, skogsveier og turområder – snakker vi om et transportmiddel som kan ta deg til helt nye steder.

Du sparer miljøet og penger

I og med at du ikke trenger frykte at sykkelturen blir et fysisk blodslit, vil sykkelen i større grad kunne være et praktisk alternativ til bilen eller mopeden. Ikke alltid, men oftere enn med en vanlig sykkel. Dette vil kunne spare både miljøet og lommeboka. Glem heller ikke at du slipper unna avgifter med en elsykkel kontra tradisjonelle motorkjøretøy, og det er adskillig enklere å finne en parkeringsplass. Det er heller ingen obligatoriske utgifter til forsikring eller registrering. Men det kan være smart å forsikre sykkelen uansett.

Dette bør du tenke på ved valg av elsykkel

Motor

Motoren på elsykkelen kan være en såkalt krankmotor, som er midtplassert på sykkelen og koblet til kranken, eller navmotor plassert i enten for- eller bakhjulet. Navmotor i bakhjulet gir bakhjulsdrift og skyvekraft, mens navmotor i forhjulet gir forhjulsdrift og trekk-kraft. Krankmotor er den dyreste av de tre variantene, men den er mer effektiv, får utnyttet girene bedre, gir bedre vektbalanse, og den fører heller ikke til komplikasjoner ved bytte av hjul.

Motorkraft

Antall watt på elmotoren sier noe om hvor god hjelp du kan få fra den når du sykler. Høyeste lovlige motorkapasitet for elsykler er på 250 W nominell (kontinuerlig) effekt, men noen elsykler har en motor som kan produsere høyere antall watt i kortere perioder. Så lenge kontinuerlig kraft er på maks 250 W, er den lovlig på veien under termen «tråsykkel».

Ikke bare motorkraften, men også kontrolleren og spenningen i batteriet har noe å si for hvor mye kraft motoren klarer å yte. Jo høyere antall volt (V) på batteriet, desto mer kraft kan batteriet potensielt sende til motoren. De fleste elsykler har 36 V-batterier, og 48 V er høyeste tillatte spenning.

I henhold til EU-standarden EN15194 skal alle elsykkelmotorer slutte å levere kraft når man stopper å tråkke, eller dersom man oppnår en hastighet på over 25 km/t (+/- 10 % feilmargin). Dermed får du ikke lenger motorhjelp for å komme opp i høyere hastigheter, men egen tråkkekraft kan du selvsagt fortsette å bruke.

Gir

I sykkelverdenen har vi i hovedsak to alternative girteknologier: Kjedegiret og navgiret.

Navgir kan skilte med større driftssikkerhet og mindre vedlikehold enn kjedegiret. Det faktum at de bevegelige delene koser seg i fett eller olje inne i en lukket enhet, betyr at de er beskyttet mot både vann, snø, is, støv, søle, salt og alle de andre stoffene som lager trøbbel for et åpent girsystem. Fordi kjedet ikke trenger å hoppe fra tannhjul til tannhjul, vil det allerede i utgangspunktet få lengre levetid. Det faktum at kjedet ikke skal bevege seg fra tannhjul til tannhjul, åpner i tillegg for å velge et kraftigere og mer solid kjede, noe som ytterligere kan forlenge levetiden.

Kjedegiret er en billig vei til potensielle 30 gir med stort spenn mellom høyeste og laveste trinn. Hvis du er nevenyttig, kan du justere, smøre og reparere på egen hånd. I tillegg er reservedeler relativt rimelig.

Bremser

De fleste elsyklene har hydrauliske skivebremser, men noen få har felgbremser eller hånd- og fotbremser. Sistnevnte er billigere, men kvaliteten er lavere enn ved skivebremser.

Assistanse

Elsykler har ofte 3-6 assistansenivåer, som bestemmer hvor mye motorhjelp du får når du tråkker. Selv om elsykler egentlig ikke kan gi motorkraft hvis du ikke tråkker på pedalene, har de likevel lov til å ha Walk-Assist, som betyr at de gir deg hjelp når du triller eller ved igangsetting. Walk-Assist har en hastighetsgrense på 6 km/t.

Alle elsykler har en bremsesensor som stopper motoren når du bremser, samt en hastighetssensor som kutter motoren når den kommer opp i 25 km/t. I tillegg har de én av tre motorsensorer som forteller hvor mye kraft motoren skal gi når du bruker pedalene:

Momentsensor: Måler hvor hardt du tråkker. Jo mer beinkraft du bruker, desto mer hjelp får du fra motoren på elsykkelen. Denne typen sensor er dyr og du må jobbe for hver watt du får tilbake i motorhjelp, men dette gjør også at rekkevidden øker. Sensoren reagerer raskt og gjør det enklere å starte i oppoverbakke. Momentsensorer kan også ha tilleggssensorer, som f.eks. en type hastighetssensor som gir deg mer motorhjelp jo høyere rullehastigheten eller tråkkehastigheten er.

Rotasjonssensor: Fungerer mer som en cruisekontroll; du får jevn motorhjelp styrt av assistansenivået du velger på kontrollenheten/displayet, uansett hvor lett eller hardt du tråkker. Denne typen er billig, men gir kortere rekkevidde og mer forsinkelse og «hakking» når motoren slår inn.

Hybridsensor: Har både moment- og rotasjonssensor, som det kan byttes mellom etter hva som trengs i situasjonen. Momentsensoren fungerer godt i oppoverbakkene, fordi den gir raskt ekstra kraft når du jobber tungt, men den gir mindre hjelp når du er på flat mark og bruker lite beinkraft. Da kan momentsensoren skrus av manuelt, slik at rotasjonssensoren kicker inn og gir mer assistanse enn momentsensoren vil gi.

Rekkevidde

Batteriet er elsykkelens kraftkilde. Batteriet avgjør hvor lang rekkevidde du får, og hvor mye kraft motoren klarer å produsere. Batteriet er derfor en svært viktig faktor når du velger elsykkel.

Batteriets amperetimer (Ah) forteller hvor stor batterikapasitet det har, eller hvor mye strøm batteriet klarer å gi. Watt-timene (Wh) forteller hvor mye energi som ligger lagret i batteriet. De fleste elsyklene har batteri på rundt 400 eller 500 Wh og mellom 10 og 14 Ah. Jo høyere antall Ah og Wh, desto lengre kan du i teorien sykle mellom hver oppladning av batteriet. Samtidig må man huske på at rekkevidden også påvirkes av veiforhold, temperatur, assistansenivå og den totale vekten av sykkel og fører.

Produsentene oppgir ofte forventet minimum og maksimum rekkevidde. For å oppnå den største rekkevidden som er oppgitt er det forutsatt at du har optimale vær- og kjøreforhold, samt bruker det mest energisparende (og minst hjelpsomme) assistansenivået.

Lading

I elsykkelhverdagen er det ikke bare kapasitet og levetid som har betydning. Også ladetiden kan for mange være en viktig faktor. Ladetiden vil i hovedsak avhenge av to faktorer: batteriets kapasitet i watt-timer og laderens evne til å fôre batteriet med «ferske» watt-timer. Med andre ord vil laderen bruke lengre tid jo større kapasitet batteriet har. Noen produsenter lover at en full ladesyklus skal være unnagjort på bare 2 timer, mens andre batterier har en ladetid på hele åtte timer. I snitt oppgis ladetiden til 3-4 timer.

Hvis elsykkelen i lengre perioder ikke er i bruk – eksempelvis i vinterhalvåret – bør du gjennomføre såkalt vedlikeholdslading. Dette for å forhindre at batteriets selvutlading fører til fullstendig tømming, noe som er skadelig for batteriet. Samtidig er det ikke ønskelig at batteriet er 100 prosent oppladet. Enkelte ladere har derfor en egen knapp for vedlikeholdslading, som stanser oppladingen ved rundt 70 prosent.

 

Ofte stilte spørsmål

Mange lurer nok på mye når det gjelder elsykkel. Vi har satt opp en oversikt over noe av det du kanskje lurer på.

Hva er en elsykkel?

En elsykkel fungerer så og si likt som en ordinær sykkel, men med unntak av den elektriske hjelpemotoren. Elmotoren gir deg god hjelp når du tråkker, slik at du lett og effektivt kommer deg fremover. Den store fordelen er at du ikke nødvendigvis trenger å bli svett og sliten, men at du samtidig får trening av syklingen. Du velger selv hvor hardt du ønsker å tråkke på. Dette gjør elsykkelen til det perfekte fremgangsmiddelet til f.eks. jobb, da du slipper å dusje når du kommer frem, i motsetning til vanlig sykling.

Elsykler går som en vanlig sykkel i trafikkbildet og alminnelige sykkelregler gjelder derfor for syklisten. Bruk av elsykkel krever ikke førerkort og sykkelen kan derfor brukes av hvem som helst, store som små.

Hvordan lade en elsykkel?

Elsykler leveres med en lader som kan sammenliknes med en mobiltelefonlader eller liknende. Den plugges rett inn i vanlig stikkontakt og batteriet lades direkte mens det er festet til sykkelen, men kan også tas og lades uavhengig av sykkelen.

Aldersrestriksjoner og sikkerhet

Elsykler har ingen aldersgrense eller anbefalt aldersgrense, og kan derfor brukes av alle. Det anbefales likevel at barn under tolv år ikke benytter elsykler da barn kan være mer usikre på trafikkbildet, noe som kan øke risikoen for ulykker ved økt hastighet. Det er ikke til å legge skjul på at den elektriske motoren kan bidra til høyere hastigheter på syklingen, og det er derfor opp til foreldrene å idømme hvorvidt barnet er modent for en elsykkel eller ikke. Sykkelhjelm anbefales alltid for både barn og voksne, og kan være en avgjørende trygghetsfaktor ved uhell.

Bruk av elsykkel

Dersom du nettopp har gått til innkjøp av ny elsykkel anbefaler vi at du kort tid etter at sykkelen er tatt i bruk etterstrammer skruer og muttere til utstyr som skjermer, reflekser, lys, bagasjebrett og liknende for å konstatere at dette er festet tilstrekkelig.

Bremsene på en elsykkel bør alltid testes før sykkelen tas i bruk. Husk at elsykler som oftest er tyngre enn vanlige sykler, noe som krever mer av bremsene. Det er også lurt å sjekke at elektronikken fungerer slik den skal. Bryteren på batteriboken brukes for å slå på sykkelens elsystem. Lås alltid fast batteriet når sykkelen er i bruk. Vær nøye med å slå av strømmen etter bruk.

Åpne aldri selv motoren, batterikassen eller controlleren da dette kan være både farlig og kan ha innvirkning på sykkelens reklamasjonsrett. Om du erfarer problemer med de elektriske komponentene, bør du kontakte fagfolk eller henvende deg der du kjøpte sykkelen.

Batteriets levetid

Dagens elsykler har moderne litiumbatterier som er svært holdbare og effektive. Dette er en uproblematisk og vedlikeholdsfri teknologi. Batteriets levetid avhenger av bruk og ivaretagelse av batteriet. Et normalt batteri varer ca. 4-5 år basert på vanlig bruk.

Hvordan fungerer motoren?

Når motoren er avslått fungerer elsykkelen helt som en alminnelig sykkel og pedalene fungerer tradisjonelt. Det vil si at en elsykkel kan brukes både som en normal sykkel og som en elsykkel med ekstra hjelpekraft. Så fort den elektriske delen aktiveres, vil sensoren som sitter i nærheten av sentralaksen aktiveres og motoren slås på automatisk ved at man tråkker rundt på pedalene.

Man velger selv hvor mye ekstra ”drivkraft” man ønsker å bruke. Ved treningsformål er det naturlig å skru ned drivkraften eller deaktivere motoren fullstendig, mens ved bysykling eller andre dagligdagse formål hvor trening ikke er involvert kan man øke motorens intensitet.

Her er en liten oversikt over motorens drivkraft og hvilken effekt den vil ha på syklingen:

  1. Motor aktiv fram til 5 km/h. (fortsatt god trening)
  2. Motor aktiv fram til 10 km/h. (litt ekstra hjelp)
  3. Motor aktiv fram til 15 km/h. (optimal kjøring, kun litt egeninnsats)
  4. Motor aktiv fram til 20 km/h. (motoren gjør mesteparten av jobben)
  5. Motor aktiv fram til 25 km/h. (motoren gjør all jobben)

Elsykkel om vinteren?

Elsykler kan brukes om vinteren i likhet med en normal sykkel. Av kuldemessige årsaker kan batteriet gi en redusert effekt om vinteren (ca. 15%-20% reduksjon)

Elsykler kan også trygt brukes normalt i regnvær og andre våte forhold da de elektriske komponentene er vanntette.

Vedlikehold

Moderne sykler har blitt svært driftssikre de siste årene, men krever fortsatt både stell og vedlikehold for å fungere ideelt. Vedlikehold av en elsykkel skiller seg lite ut fra en alminnelig sykkel, sett bort ifra de elektriske komponentene. Vask, smøring og polering inngår i vanlige vedlikeholdsrutiner av en elsykkel. I tillegg til de 3 førstnevnte områdene kommer batteriet, som også trenger jevnlig og korrekt behandling. Jo bedre du ivaretar batteriet, desto lengre levetid vil det ha. Med et fulladet batteri kan man normalt sykle ca. 60 – 140 km avhengig av batteriets tilstand og egeninnsats.

Sjekk før og under en sykkeltur?

  • Sjekk at dekkene har riktig lufttrykk
  • Sjekk at hjulmuttere sitter ordentlig
  • Sjekk at bremser fungerer og er riktig justerte
  • Sjekk at styre og styrefremspring sitter fast og er riktig justert
  • Det kan være lurt å spare batteriet ved å bruke muskelkraft i akselerasjoner (igangsetting fra stillestående tilstand krever mye energi)
  • Dersom batteriet ikke er ladet skikkelig vil du se en feilkode i displayet. Batteriet bør da lades umiddelbart
  • I henhold til forskriftene vil du oppleve følgende:
    – Motoren vil automatisk kuttes ved 25km/t
    – Motoren vil automatisk slås av dersom du slutter å trå
  • Dersom motoren ikke aktiveres ved bruk av pedalene, oppsøk service.

Hvor ofte bør batteriet lades?

  • Batteriet bør alltid lades når indikatoren viser 1 eller 2 lysdioder mot slutten av sykkelturen.
  • Batteriet kan trygt lades selv om det er halvtomt (hyppig lading vil forlenge batteriets levetid)
  • De 3 første ladinger bør helst være på minst 12 timer eller mer (batteriet vil nå full kapasitet etter ca. 10 fulle ladinger)
  • Det anbefales å lade batteriet umiddelbart etter en tur (det anbefales ikke å vente med lading, da dette kan medføre redusert kapasitet og levetid)
  • Batteriet bør alltid lagres fulladet (dersom elsykkelen skal lagres bør batteriet vedlikeholdlades minimum ca. hver 2. måned)
  • Optimale ladeforhold er tørt og i romtemperatur (hold batteriet unna høye temperaturer, som f.eks. direkte sollys i bilkupé)

Hvordan oppbevare sykkelen?

  • Skru alltid av det elektriske systemet
  • Parker om mulig sykkelen under tak eller innendørs under tørre forhold
  • Husk å låse elsykkelen for å unngå tyveri. Kjøp sykkellås.
  • Det anbefales å jevnlig sjekke at dekkene har korrekt lufttrykk

Service av elsykkel

  • Det anbefales å gjennomføre årlig service på elsykkelen. 

Ved ulyder fra motoren, oppsøk service umiddelbart.
Ved feilmeldinger på displayet, oppsøk service.