Ofte stilte spørsmål
Ofte stilte spørsmål og svar om Svorka-appen
Hvem kan legge til Svorka-appen
Er du strømkunde i Svorka kan du legge til vår app. Det er telefonnummeret til den som står på strømfakturaen som må logge inn.
Hvordan legge til Svorka-appen
Du kan logge inn i appen med VIPPS eller mobil og fødselsdato. Det er telefonnummeret til den som står på strømfakturaen som må logge inn. Svorka-appen finner du AppStore og GooglePlay.
Kan bedrifter bruke Svorka-appen?
Små og mellomstore bedrifter kan i de fleste tilfeller koble til Svorka-appen, for å følge med på bedriftens strømforbruk.
Store bedrifter og større gårdsbruk må ta kontakt med oss på telefon 97 91 22 22 eller på epost: kunde@svorka.no
Ofte stilte spørsmål og svar om pulsmåler
Hva er en pulsmåler?
Svorkas pulsmåler er en liten boks du kobler til strømmåleren – så du kan følge med på forbruket her og nå. Boksen sender informasjon om strømforbruket direkte til Svorka-appen via mobildata. Prisen for å sende data er inkludert i det faste månedsbeløpet og alt betales enkelt over strømregningen. Med Svorka pulsmåler kan du sjekke strømforbruket live i appen
Om sanntidsgrafen
Strømforbruket ditt endrer seg hele tiden, og derfor kan pulsmåleren være et godt verktøy for å se hvordan forbruket ditt er til enhver tid. Her er to eksempler du kanskje ikke har tenkt over:
- En vaskemaskin trekker ikke konstant like mye strøm mens klesvasken står på.
- Det er mye i hjemmet som slår seg av og på automatisk uten at vi legger merke til det – for eksempel varmtvannsberederen. Med pulsmåleren kan du få oversikt over skjulte «strømtyver».
Hvis du ønsker å gjøre noe for å redusere strømregningen, kan du bruke pulsmåleren til å se hvor mye strøm ulike enheter i hjemmet trekker til enhver tid. Da får du enkelt oversikt over hvordan tiltakene du gjør påvirker forbruket ditt.
Prøv gjerne å redusere temperaturen på varmekabler, panelovner og andre enheter for å se om du kan redusere strømforbruket ditt – samtidig som komforten opprettholdes.
Hvordan bestiller jeg pulsmåler
Du kan bestille pulsmåler i Svorka-appen, på vår hjemmeside eller ta kontakt med kundeservice hos oss: telefon 97 91 22 22.
Hva koster en pulsmåler
Pulsmåleren koster kr 695.- (engangskostnad) og kr 39 pr mnd. Nå har vi kampanjepris på pulsmåler til kr 395.-
Kan pulsmåleren brukes på alle typer strømmålere?
Nei, for å ta i bruk pulsmåler for hjemmet må du ha AMS-måler, med automatisk avlesing.
Hvordan koble til pulsmåler
- Før du tar i bruk pulsmåleren må du åpne noe som heter HAN-porten på strømmåleren din. Det kan du gjøre på følgende måte:
- Er du strømkunde i Surnadal, Rindal eller Halsa? Da kan vi hjelpe deg med å åpne HAN-porten. Når du bestiller pulsmåler, kan du i bestillingsskjema gi oss tillatelse til å åpne HAN-porten på dine vegne.
- Eller du kan logge inn på Min side for å aktivere åpning av HAN-porten, hos din netteier. Bruk denne lenken (https://snett.no) om du er strømkunde i Surnadal, Rindal eller Halsa.
- Hva er forskjell på netteier og strømleverandør? Netteier eier nettet strømmen går gjennom – og du betaler nettleie til. Strømleverandør er selskapet du kjøper strømmen fra. Netteier er de som administrerer HAN-porten.
- Sett pulsmåleren i HAN-porten. Hvis du er usikker på hvor HAN-porten er, kan du sjekke det første bildet under. Det er viktig at antennen i pulsmåleren peker mot skapdøren og ikke innover i sikringsskapet. Nederst på siden har vi lagt til et bilde der du kan se hvor antennen er.
- Pulsmåleren begynner å blinke og lader opp batteriet. Dette kan ta noe tid.
- Mens pulsmåleren lader, kan du logge deg inn i Svorka-appen og legge til pulsmåleren i appen under «Legg til».
Hva er en HAN-port
Alle nye, smarte strømmålere skal være utstyrt med en såkalt HAN-port. Av personvernhensyn er porten stengt. Du kan selv gi nettselskapet beskjed dersom du vil åpne den, er du strømkunde i Surnadal, Rindal og Halsa kan vi hjelpe deg med dette – hak av for det i bestillingsskjema.
Hva er forskjell på netteier og strømleverandør?
Netteier eier nettet strømmen går gjennom – og du betaler nettleie til. Strømleverandør er selskapet du kjøper strømmen fra. Netteier er de som administrerer HAN-porten.
Hvor skal pulsmåleren plasseres?
Hvis måleren din er plassert inne i sikringsskapet er det en fordel å plassere den på utsiden av døren til sikringsskapet, for best mulig signal og dekning.
Hvordan sendes data fra pulsmåleren til appen?
Ved hjelp av mobilnettet. Det betyr at pulsmåleren kan brukes både hjemme og på hytta, så lenge det er mobildekning der du skal bruke den. Boksen bruker mobilnettet, og vil koble seg automatisk opp på det som gir best dekning.
Hva gjør jeg om pulsmåleren ikke virker
- Har ditt nettselskap åpnet HAN-porten for deg? Om lampen på HAN-porten ikke lyser er det en indikasjon på at den ikke er åpnet. Hvis ikke må du kontakte nettselskapet ditt for å gjøre det.
- Sjekk at pulsmåleren er plassert slik at antennen peker mot skapdøren i sikringsskapet. Dette for at signalene fra antennen skal fungere best mulig.
- Dersom det ikke fungerer, kan du prøve å plassere pulsmåleren på utsiden av sikringsskapet. Eller du kan ta den ut vente 20-30 minutter før du prøver igjen.
- Hvis den fortsatt ikke fungerer, kan du ringe 97 21 22 22, så hjelper vi deg.
Har du flyttet eller byttet måler etter at du tok i bruk pulsmåleren?
Så lenge den nye strømmåleren er registrert på deg, dukker pulsmåleren automatisk opp i appen.
Trenger pulsmåleren ekstern strømforsyning?
Pulsmåleren henter strøm fra strømmåleren. Du trenger altså ikke å koble den til en stikkontakt eller et eksternt batteri.
Kan jeg bruke pulsmåleren hos en annen strømleverandør?
Nei, den kan kun brukes i tilknytning til strømavtale hos Svorka.
Ofte stilte spørsmål og svar om smartlading med Svorka-appen
Skal jeg koble til elbilladeren eller lade-appen min til Svorka-appen?
Du kan koble til en av delene eller begge, ikke alle modeller støtter smartlading.
Hvorfor skal jeg bruke smartlading?
Tar du i bruk smartlading av elbil vil du spare penger på at løsningen sørger for å lade når timeprisen på spot er på sitt laveste.
Min bil er ikke tilgjengelig i appen?
Ikke alle bilmerker har tilrettelagt for smartlading, men flere og flere kommer på banen. Så snart produsenten legger til rette for dette vil de tas inn i løsningen vår.
Koster det noe å bruke smartlading
Nei, det er gratis