Elsykkel om vinteren

4. januar 2019
Elsykkel om vinteren
Elsykkel er et vel så bra framkomstmiddel på vinterføre som på sommerføre. Det gjelder bare å ha gode piggdekk og kle seg godt.

Du trenger ikke parkere elsykkelen om vinteren. Vintersykling blir stadig mer populært. Samtidig kjøper stadig flere elsykkel for å slippe å slite i bakkene. Men hva med kombinasjonen? Elsykkel løser jo et grunnleggende problem med sykling: At det er tungt å tråkke. Og enda tyngre å tråkke er det jo om vinteren, med snø, is og slaps i veien.

Etter noen vintersesonger med elsykkel er det ikke tvil: Dette er et vel så bra framkomstmiddel på vinterføre som på sommerføre. Det gjelder bare å ha gode piggdekk og kle seg godt.

Batteriet er svakeste punkt

Noen tror kanskje at elsykkelen er så skjør og teknologisk avansert at den er uegnet på vinterføre. Det er langt fra riktig. Om du tar hensyn til de samme vintertipsene som gjelder for vanlig sykkel, er det ikke noe problem. Det er likevel en enkelte ting som er annerledes med elsykkel enn en vanlig sykkel når termometeret kryper nedover og snøen laver ned.

Heiko Truppel i det tyske selskapet HP Velotechnik sier til det tyske fagbladet E-bike News at elsykkelbatterier trives best mellom 16 og 20 plussgrader. Derfor bør de tas av sykkelen og lagres innendørs om du skal la sykkelen stå ute over lengre tid.

Lad innendørs

Du bør også lade i et oppvarmet rom. I kulda nekter de fleste ladere rett og slett å samarbeide. Dette har vi selv erfart når vi har kommet inn fra en iskald sykkeltur for å lade opp til neste tur. Et faresignal på displayet forteller oss at vi må vente til batteriet er varmt.

Mange batterier lar seg rett og slett ikke lade når de er kalde. Men skulle et kaldt batteri likevel sette i gang med ladeprosessen, må du passe på. For ifølge Heiko Truppel kan det faktisk ødelegge batteriet å lade det i lave temperaturer.

Varer kortere

Du kan likevel ikke regne med å komme like langt i kulda som i passe sommertemperatur. Ifølge den tyske elsykkeleksperten synker rekkevidden med kuldegradene, og typisk vil et batteri som tar det 10-11 mil avgårde halveres om temperaturen kryper under minus 10.  Varmetrekk finnes blant annet i kunstig materiale som neopren, eller mer naturlig i ull. 

Og når batteriet først har blitt kaldt, vil ikke et deksel eller overtrekk klare å få det varmt. Først når det er tilbake i stuetemperatur vil batteriet fungere normalt igjen. Turer vinterstid, på under et par mil går det helt fint selv på de kaldeste dagene. Lange markaturer er derimot ikke å anbefale. Ikke minst på grunn av skifolket, som jo bør få nyte turen i fred og ro uten motoriserte syklister i sporet.

Sett sykkelen inn når du har muligheten

Har du muligheten til det, bør du sette sykkelen innendørs når du ikke bruker den. Jo mindre snø, sludd og kulde den dyre, fine elsykkelen din blir utsatt for, desto bedre er det. Det er forskjell på å tåle vintervær og å ha godt av det. Elsykkelbatterier skal normalt tåle fuktighet. Men på dager med mye snø i lufta har vi opplevd at batteriet ikke får kontakt med skjermen på styret. Et tørk med ei tøyfille på kontaktene både på batteri og batterifatningen i ramma vil som oftest opprette kontakt igjen.

Robust motor

Motoren er derimot mye mindre følsom enn batteriet. Mellom 5 og 30 grader er ifølge Truppel ideell arbeidstemperatur. Det er likevel ikke noe problem om temperaturen synker til under minus 10, eller for den saks skyld stiger til pluss 40. Resten av elsykkelen er som en hvilken som helst annen sykkel. Men husk at alle bevegelige deler slites mer om vinteren. Sand, salt og veistøv fester seg lettere enn om sommeren.

Husk smøring

Meningene er delte om hva slags olje du skal bruke for å smøre kjede og tannhjul. Selv har vi gode erfaringer med WD-40, den tynne sprayoljen du før kjøpt nær sagt overalt. Andre anbefaler tørrolje. Giret kan ofte bli tregt i kulda. I slike tilfeller det verd å prøve å skifte gearwire og strømpe. Skivebremser er det beste på vinterføre. Elsykler med felg- og pedalbremser anbefales vi helst til korte turer i nabolaget, og slett ikke til vintersykling.

Kilde: DinSide.no