Svorka

Ofte stilte spørsmål

Her har vi samlet våre oftest stilte spørsmål. Finner du ikke svar på det du lurer på i listen kan du ringe oss eller sende oss en epost, så hjelper vi deg gjerne.

Feil/mangel på tjeneste

Kjapp feilsøking

Du kan sjekke følgende før du tar kontakt med oss:

  • Står det strøm i modem/ruter
  • Er eget utstyr koblet riktig?
  • Ta strømmen av modem/ruter og vent i 10 minutter før du sjekker om du er på nett igjen

Bredbånd

Hvilken teknologi kan jeg få bredbånd på? (Radio, Coax, Fiber)

Radio: Radiobasert bredbånd, fungerer ved at du fester en utendørsantenne og retter den mot en av våre sendere i ditt område.
Coax: Bredbånd/TV leveres gjennom kopperkabel.
Fiber: Bredbånd/TV leveres gjennom fiberkabel.

Hva må jeg gjøre for å endre hastigheten på mitt bredbånd?

Du kan enten legge inn bestilling på vår hjemmeside, eller kontakt kundeservice på telefon 97 91 22 22.

Hvor lang bindings-/oppsigelsestid har Svorka?

Avtalene våre har oppsigelsestid på inneværende måned + en måned. Våre avtaler har 12 mnd. binding fra oppkobling.

Kan jeg få rabatt dersom jeg har flere abonnement?

Vi rabatterer ikke våre abonnement på fiber og coax. Har du for eksempel et radioabonnement på hytta, og fiber hjemme kan du få radioabonnementet til halv pris. Har du to radioabonnement vil du få det rimeligste til halv pris.

Arbeidsgiver dekker bredbånd for meg. Hvordan oppgir jeg korrekt kostnad?

Dersom du betaler pakkepris for bredbånd + TV skal du oppgi pakkepris minus gjeldende pris på TV. Pr. 01.10.2019 er gjeldende pris på TV kr 479,- pr. mnd.

Kan Svorka tilby montasje?

Ja, vi kan tilby montasje gjort av våre egne montører, fastpris kr 1500,-.
Pris på montasje hos eksterne installasjonsfirma avtales direkte mellom kunde og installasjonsfirma.

Hva gjør jeg med bredbåndsutstyret hvis jeg vil si opp eller skal flytte?

Bredbåndsantennen og tilhørende strømadapter er Svorka sin eiendom, og vi ber derfor om at dette blir sendt i retur til oss. Bredbåndsutstyr som ikke blir returnert til oss, vil bli fakturert kunden. Viser til vår standardavtale. Skal du flytte, kan det hende at vi kan omprogrammere utstyret som du har, og dette må bli gjort før utstyret blir demontert. Ta kontakt med kundeservice på tlf. 97 91 22 22.

NB! Dette forutsetter at du skal flytte til et område hvor Svorka har bredbåndsdekning.

Må jeg kjøpe ruter gjennom Svorka?

Nei, så lenge ruteren kan motta IP automatisk med DHCP, så kan hvilken som helst ruter brukes. Er du usikker, snakk med butikken som selger ruteren for å bekrefte dette.

Vi har kun support på våre egne rutere.

 Hvor finner jeg passordet til trådløsnettet mitt?

Radio/Coax: Dette står i velkomstbrevet, har du ikke dette, finner du det på undersiden av ruteren/modemet.

Fiber: Dette står i velkomstbrevet, har du ikke dette, ta kontakt med kundeservice.

 Hvordan bedre hastighet på bredbånd?

Se her for tips som kan bedre hastigheten på ditt bredbåndabonnement.

Bestille eller endre

Bestille

Gå til bestilling

Det er veldig enkelt å bestille bredbånd hos oss. Vi gir deg konkurransedyktige priser, enkle og forståelige produkter og god kundeservice.

Våre produkter

Oppsigelse

Vår avtaler har oppsigelsestid på inneværende måned + en måned. For å si opp må du kontakte kundeservice per telefon 97912222 eller via vårt kontaktskjema.

 Informasjon om angrerett

Ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted har kunden, i henhold til angrerettloven, rett til å gå fra avtaler om leveranse av tjenester ved å gi Svorka melding om dette innen 14 dager regnet fra angrerettskjema er mottatt av kunden.
Kunden mottar angrerettskjema sammen med bekreftelse på bestilling. Melding om bruk av angrerett bør av bevismessige hensyn være skriftlig. Ved bruk av angrerett faller partenes plikt til å oppfylle avtalen bort.

Dersom angreretten skal benyttes, sendes ferdig utfylt angrerettskjema til:
Svorka, Svartvassvegen 6, 6650 Surnadal

KONTAKT OSS

Dersom kunden avbestiller etter angrefristens utløp for produkter med bindingstid faktureres et bruddgebyr i tråd med våre vilkår.

Mangler du angrerettsskjema?

Du får tilsendt angrerettskjema sammen med bestillingsbekreftelsen. Hvis du ikke finner igjen skjemaet, kan du laste ned et angrerettskjema her.
angrerett

TV/Telia

Når får jeg Telia?

Alle våre TV-kunder vil få tilsendt Telia box automatisk i løpet av våren 2021 og du får beskjed fra oss før din nye dekoder sendes ut i posten. Vi skjønner at du gleder deg og vi jobber for fullt for at du skal få tilgang så snart som mulig. 

Borettslag vil bli kontaktet for nærmere avtale om overgang til Telia.

Vil dette påvirke prisen på TV og internett?

Overgang til Telia medfører ingen prisendring på abonnement hos oss. Som kunde hos Telenor har du betalt kortavgift på kr 25,- per måned og eventuelt dekoderleie på kr 99,- per måned.

Det er ingen kortleie hos oss. Leie av Telia box koster kr 25,- per måned for den første dekoderen. Dersom du ønsker flere dekodere koster de kr 49,- per måned per stykk.

Må jeg avslutte kundeforholdet til Telenor selv?

Nei, Svorka håndterer alt for deg og du vil få beskjed i god tid før Telenordekoderen slutter å virke. Har du allerede mottatt faktura fra Telenor, skal denne betales. Telenor krediterer og tilbakebetaler evt. overskytende beløp.

Kan jeg koble til dekoderen trådløst?

Dekoderen du mottar i postkassen skal kables. Eventuelle flere dekodere du bestiller, benyttes trådløst.

Er det forskjell på kablede dekodere eller trådløse dekodere?

Det er akkurat samme Telia box, men det er en forskjell på hvordan de er satt opp til å ta imot signal. Dekodere som er satt opp for å kobles til med kabel, mottar TV-sendingen live og i høyeste bildekvalitet som vi er vant med. Dekodere som er satt opp til å kobles trådløst har et 30 sekunders etterslep for å ta høyde for forstyrrelser som kan inntreffe på trådløse nett.

Merk: Du har heller ikke tilgang til lokal-tv på kanal 1 eller kanal 999 på trådløse dekodere, men du kan selvsagt se de via NRK sin app som er innebygd i dekoderen.

Må jeg koble om med en gang?

Nei. Du kan fortsatt bruke Telenor sin dekoder og kan gjøre byttet til Telia når det måtte passe deg. Vi kommer tilbake med dato når signalet fra Telenor forsvinner helt i nettet vårt, i løpet av våren 2021.

Jeg vil ha mer enn én TV-dekoder.

Alle kunder får 1 stykk (en) Telia box dekoder tilsendt nå og kan bestille flere dekodere gjennom oss, eller via Telia Min Side.

Merk: Prisene på Telias Min Side gjelder ikke for deg, det er Svorka sin prisliste som gjelder.

Hvilke lokalsendinger får jeg tilgang til?

Alle kunder som bor i Møre og Romsdal har NRK Møre & Romsdal på kanal 1, mens alle kunder som bor i Trøndelag har NRK Midt-nytt på kanal 1. Den andre lokalsendingen ligger til enhver tid på kanal 999 i tilfelle du vil ha tilgang til begge.

Merk: Dette gjelder kun hvis du har kablet dekoder. På dekoder som er tilkoblet trådløst kan du finne lokalsendingene i NRK sin app som er innebygd i dekoderen.

Jeg har CAM-kort per i dag. Hva gjør jeg?

Dette kan ikke brukes lengre, og vi råder deg til å selge det eller kaste det i teknisk avfall. Telia har ingen tilsvarende løsning da det ikke gir nok funksjoner på TV-en din. Selv om du kun har CAM i dag vil du på lik linje med alle andre få tilsendt en Telia box dekoder i posten.

Jeg leier dekodere fra Telenor i dag. Hva må jeg gjøre?

Dersom du leier dekoder hos Telenor vil dette stå på samme faktura som kortavgift fra Telenor. Din leiedekoder vil automatisk bli sagt opp etter at du har mottatt din nye Telia box, og du får en returlapp fra Telenor for å sende den tilbake.

Blir det endringer på fakturering?

Alle tilleggstjenester, ekstra dekodere og premium kanalpakker faktureres direkte fra Svorka på samme faktura som du får for internett og TV-abonnementet ditt. Du får ingen faktura fra Telia.

Jeg har bundet meg til 12 mnd på Premier League-pakken til Telenor.

Vi anbefaler deg å ta kontakt med Telenor, forklare de at Telenorsignalet forsvinner og si opp denne avtalen. Vanlig bransjekotyme er at man da ikke skal måtte betale bruddgebyr. Hvis du uansett mottar sluttfaktura fra Telenor med bruddgebyr så anbefaler vi deg å betale den, og videresende faktura til oss så dekker vi bruddgebyret i form av et fratrekk på din neste faktura fra oss.

Hva skjer med Viasport 1, Viasport 2 og Viasport+?

Viasport+ kan du enkelt legge til blant dine valgfrie kanaler for 5 poeng.

Viasport 1 og Viasport 2 er dessverre ikke en del av de valgfrie kanalene, men hører til premiumpakken V Sport som koster kr 349,- per måned.

Jeg har kjøpt dekoder fra Telenor. Hva gjør jeg med den?

Vi anbefaler at du selger den på for eksempel «finn.no» eller kaster den i teknisk avfall.

Feilmeldinger og feilsøking

Klikk her for info om feilsøking.

Finner jeg Tekst-TV på Telia box?

Nei, dessverre. 

Hva gjør jeg med Telia Box når jeg flytter?

Flytter du til en adresse hvor Svorka kan levere bredbånd og TV kan du ta med deg Telia Box til din nye adresse, men da må du gi oss beskjed om dette.

Dersom Svorka ikke kan levere bredbånd og TV på din nye adresse skal Telia Box returneres til oss:
Svorka AS
Svartvassvegen 6
6650 Surnadal

Faktura og betaling

Elektronisk eller papir

Du kan få regningen fra Svorka som elektronisk faktura eller som papirfaktura. Elektronisk betaling og kommunikasjon er langt enklere og mer effektivt både for oss og for deg. Og det som blir enklere, blir jo som kjent gjerne billigere også. Elektroniske løsninger gir deg like god kontroll over utgiftene som før – kanskje til og med litt bedre. Ved bruk av elektronisk faktura sparer du også miljøet pga. mindre bruk av papir og transport. Svorka oppfordrer derfor alle kunder til å benytte seg av våre elektroniske fakturaløsninger.

eFaktura

En eFaktura kommer direkte til din nettbank, ferdig utfylt med beløp, KID og kontonummer, og alt du trenger å gjøre er å godkjenne betalingen før forfall. Alle fakturaer lagres i din nettbank, slik at du senere kan gå tilbake og se på tidligere fakturaer ved behov. eFaktura oppretter du enkelt hos din bank, eller på Min side (forutsetter bruk av bank-ID).

For mer informasjon, se www.efaktura.no.

Avtalegiro

Både eFaktura og epostfaktura kan kombineres med avtalegiro. Med avtalegiro betaler banken regningen fra din valgte konto, og du slipper å huske forfallsdato. På den måten unngår du også purringer og eventuelle purregebyr. Avtalegiro oppretter du enkelt hos din bank.

For mer informasjon, se www.avtalegiro.no.

Papirfaktura

Du kan fortsatt velge å motta faktura på papir. Husk at det tilkommer et fakturagebyr på kr 39,- inkl. mva. for hver tilsendte papirfaktura.

Kabelpåvisning og kart

Jeg ønsker kabelpåvisning, hva gjør jeg?

Svorka har gratis tjenester for påvisning av kabeltrasé og utlevering av kart.

Leveringstid for kart og kabelpåvisning er inntil 3 virkedager.

Bestill påvisning
fiber@svorka.no eller ring 97 91 22 22.

Bestill kart
fiber@svorka.no eller ring 97 91 22 22.